דף הבית » לימודים » המדריך המלא: מדרסה: כך תלמדו את השיעור הראשון בשעה אחת
איך ללמוד את השיעור הראשון של מדרסה בשעה אחת

המדריך המלא: מדרסה: כך תלמדו את השיעור הראשון בשעה אחת

מדרסה היא סוג של אסכולה אסלאמית המלמדת את הקוראן, החדית’, תורת המשפט ותיאולוגיה. השיעור הראשון במדרסה נקרא “תחאג’וד” וניתן ללמוד אותו בשעה אחת.

נאמר שהנביא מוחמד (ה’) לימד את השיעור הזה את חסידיו בכל לילה במשך 30 שנה. פרט זה מוזכר גם בקוראן: “וקרא להם את סיפור יוסף ואחיו באמת”.

השיעור הראשון שלומדים במדרסה הוא השיעור החשוב ביותר. הוא מלמד אותנו איך להתפלל ואיך לקרוא את הקוראן.

מטרת מאמר זה היא ללמד אתכם כיצד ללמוד את השיעור הראשון של המדרסה בשעה אחת. הוא ילמד אתכם אילו חלקים בשיעור חשובים, איך קוראים להם ואיך הם עובדים.

השיעור הראשון שהתלמידים לומדים במדרסה נקרא “אל-פג’ר”. במסגרת שיעור זה, התלמידים לומדים על wudhu (החצה), כלומר שטיפת הפנים, הידיים והרגליים לפני התפילה. הם גם לומדים על תקביר (מעשה אמירת אללה אכבר) וקול הווא אללה אכבר (קריאת אללה אכבר), במהלך התפילה, ושתרגול זה הוא חלק מהסונה. תוכנית הלימודים בבית הספר, לרבות מחקרים על הקוראן, ספגה ביקורת על ידי “הגרדיאן” ורויטרס כ”קיצונית מטבעה”. תכנית הלימודים בבית הספר אל-פג’ר כוללת גם שינון של הקוראן כולו.

ערבית מדוברת

השפה הערבית המדוברת היא אחת השפות המדוברות ביותר בעולם. זוהי שפה שמית והיא משמשת בעיקר במזרח התיכון, בצפון אפריקה ובחלקים מסוימים של מערב אסיה.

השפה הערבית קיימת כבר למעלה מ-5,000 שנה והיא התפתחה לשפה עשירה ומורכבת בעלת ניבים רבים. השפה הערבית הכתובה המודרנית נוצרה עם כניסת האסלאם במאה ה-7 לספירה. למעשה, השפה הערבית המדוברת היא השפה המדוברת ביותר בעולם הערבי. היא גם אחת משש השפות הרשמיות של האומות המאוחדות ונחקרה על ידי חוקרים במשך מאות שנים.

השימוש בערבית מדוברת בקרב אנשים נמצא בעלייה בשנים האחרונות, עם יותר מ-65 מיליון דוברים ברחבי העולם. אין זה מפתיע אם כך ששפה זו הפכה לבחירה פופולרית עבור תוכן מדיה מודרני כגון סרטים, חדשות, סרטים תיעודיים ושירים.

ניתן לייחס את השימוש בערבית המדוברת בתוכן תקשורתי לאופיה המגוון וליכולתה להעביר רגשות בצורה יעילה. אין זה פלא אם כך שאנשים רבים מעוניינים ללמוד כיצד לדבר זאת בעצמם!

מדרסה שיעור 2

השיעור השני של המדרסה עוסק בסגולות להיות מוסלמי טוב. השיעור מלמד אותנו איך להיות אדם טוב יותר וללכת אחר תורתו של האיסלאם. הוא גם עוזר לנו להבין מה המשמעות של האיסלאם בחיינו וכיצד אנו יכולים ליישם אותו בחיי היומיום שלנו. השיעורים קלים מאוד לביצוע ומתאימים לכל הרמות, ממתחילים ועד מומחים.

המדרסה הייתה בית ספר או סמינר שהוקם על ידי מוחמד במדינה, ערב הסעודית. מטרתה העיקרית של המדרסה הייתה ללמד דוקטרינה אסלאמית, משפט, תורת משפט, תיאולוגיה ודקדוק ערבי. התלמידים נדרשו לשנן חלקים גדולים מהקוראן ונאלצו ללמוד מדעים אסלאמיים מסורתיים כמו לוגיקה ופילוסופיה. תכנית הלימודים כללה גם הדרכה במשפט אזרחי, מינהל ממשלתי, אתיקה ודרכי התנהגות חברתית.

שפה אחת

הרעיון של שפה אחת אינו חדש. הוא קיים במשך מאות שנים והיה בשימוש על ידי אנשים שונים בדרכים שונות. שפה אחת יכולה להיות דרך לתקשר עם תרבויות אחרות וניתן לראות בה גם כלי לחילופי תרבות.

תנועת השפה האחת היא רעיון שקיים כבר מאות שנים, אך לאחרונה הוא הפך פופולרי יותר בגלל הגלובליזציה של העולם. שפה אחת היא גישה חדשה ללימוד שפה שמלמדת אותנו איך לדבר שפה אחת כאילו הייתה הראשונה שלנו, כדי שתוכל ללמוד שפות אחרות מהר יותר וביעילות רבה יותר.

שפה אחת משתמשת בשיטת הוראה מרגשת וייחודית שמביאה את הלומדים לדבר בשפת היעד תוך דקות ספורות. תוכלו להבין מה אנשים אומרים מההתחלה ולנהל שיחות עוד לפני שלמדת את היסודות של הגייה או דקדוק.

מדרסה בפייסבוק

אחת מפלטפורמות המדיה החברתית הפופולריות ביותר בעולם היא פייסבוק. אבל מה לגבי מדיה חברתית אחרת כמו אינסטגרם, טוויטר וסנאפצ’ט?

מדרסה בפייסבוק היא פלטפורמת מדיה חברתית המשמשת לשיתוף ולדיון בתורות האיסלאם. אנשים יכולים לחלוק דרכו את הסיפורים והדעות האישיות שלהם.

למדרסה בפייסבוק יש למעלה מ-80,000 עוקבים בפייסבוק ולמעלה מ-27,000 עוקבים באינסטגרם. זה מראה עד כמה פלטפורמת המדיה החברתית הזו הייתה פופולרית עבור מוסלמים ברחבי העולם.

מדרסה בפייסבוק היא פלטפורמה שבה תלמידים מבתי ספר איסלאמיים יכולים לחלוק את מחשבותיהם, דעותיהם ורעיונותיהם. זוהי פלטפורמה מקוונת המסייעת לתלמידים להישאר מחוברים זה לזה וגם עם המורים שלהם. הוא הפך לכלי למורים להתחבר ולתקשר עם תלמידיהם. בנוסף, דבר זה גם מאפשר להם להשתתף בדיונים זה עם זה במגוון נושאים.

מדרסה שיעור 3

שיעור מדרסה 3 הוא חלק מתכנית הלימודים המלמדת את התלמידים על תפקידן של נשים באיסלאם. הוא גם מלמד אותם על הזכויות והחובות שלהם.

שיעור זה דן בחייה של אישה באסלאם, כולל תפקידה בחברה, זכויותיה וחובותיה. הוא גם דן כיצד האסלאם תומך בהשכלת נשים ובהזדמנויות תעסוקה. חייה של אישה באסלאם מבוססים על הקוראן והסונה, שהם שני מקורות חוק אסלאמיים. האיסלאם מלמד שכל בני האדם שווים, לא משנה מינם או גזעם, ושלנשים יש חלק חשוב בחברה. הקוראן אומר “גברים עדיפים על נשים”, אבל אז הולך על לומר “במה שטוב”. המראיינת פתחה בשאלה את הדוברת על תפקידן של נשים בחברה. הדובר השיב כי באסלאם, גברים ונשים שווים. יש להם תפקידים שונים אך חשובים באותה מידה בחברה. ניתן לייחס את זכויותיה וחובותיה של האישה לקוראן ולסונה, הקובעים כי כל בני האדם שווים. האסלאם תומך בהשכלה ובאפשרויות תעסוקה של נשים משום שהוא מלמד שכל הגברים והנשים שווים. ניתן לייחס את חייה של אישה באסלאם לקוראן, הסונה, שהיא מערכת של שיטות המבוססות על תורתו של מוחמד, והחוק האסלאמי.

תעלם ותכלם

מדרסה היא בניין בעולם האסלאם שהיה באופן מסורתי המקום בו נלמד חינוך דתי והוכשרו תלמידים במדעי האסלאם. זהו מקום של חינוך איסלאמי ובית ספר דתי לילדים ולמבוגרים. מדרסה קיימת בעולם המוסלמי מאז המאה ה-8.

עם זאת, כמה מדרסות משמשות גם ללמד מקצועות אחרים כמו מדעים ומתמטיקה. המדרסה משמשת גם לאירוח הרצאות בנושאים כמו פילוסופיה ותיאולוגיה. מדרסות היו מרכזים חשובים של חינוך איסלאמי במשך מאות שנים, אך הם נחשפו לאחרונה לביקורת מוגברת, כאשר אנשים רבים מפקפקים בתפקידם בחברה המודרנית. עם עליית הפונדמנטליזם האסלאמי, נהרסו מדרסות רבות על ידי קיצונים. במדינות מסוימות, כמו פקיסטן ואפגניסטן, כשלושה מיליון תלמידים עדיין לומדים בלמעלה מ-1,000 מדרסות.

פירוש המונח מדרסה

המדרסה היא בית ספר המספק חינוך דתי אסלאמי. המילה “מדרסה” נגזרת מהמילה הערבית “מדרסה”, שפירושה “למידה”. זהו מקום ללמד וללימוד המשפט האסלאמי, תיאולוגיה, פילוסופיה והשפה הערבית.

בעולם המודרני, המדרסה הוחלפה באוניברסיטאות. אבל עדיין יש לה תפקיד בולט בחברה המוסלמית בגלל הדגש שלה על החינוך האסלאמי המסורתי.

המדרסות קיימות במשך מאות שנים ושימשו מוסד מפתח בפיתוח הלמידה האסלאמית. המדרסות נוסדו כדי לספק מקום שבו אנשים יוכלו ללמוד על האיסלאם. זה נעשה באמצעות הוראה, דיון ודיונים. בנוסף לאספקת ידע על האסלאם, למדרסות היה גם תפקיד חברתי בכך שהם סייעו לעניים ולנזקקים. הם גם סיפקו שירותים כמו מזון, לינה וטיפול רפואי למי שלא יכלו להרשות זאת לעצמם.

אותיות בערבית

אותיות ערבית הן האותיות הנפוצות ביותר בשפה הערבית. יש 33 אותיות בסך הכל והן כתובות מימין לשמאל.

השימוש באותיות ערביות החל מהמאה הראשונה לספירה, אז שימשה לכתיבת הקוראן. הוא משמש עד היום לכתיבת שפות רבות, כולל אנגלית, ספרדית, גרמנית וצרפתית.

האלפבית הערבי הוא אחת ממערכות הכתיבה העתיקות ביותר שקיימות. הוא משמש לכתיבת השפה הערבית, המדוברת על ידי למעלה מ-300 מיליון אנשים ברחבי העולם.

האלפבית הערבי מכיל 28 אותיות, כולל 10 תנועות ו-18 עיצורים. האותיות מסודרות ל-5 קבוצות של 4 אותיות כל אחת הנקראות ‘וואו’. האות הראשונה במילה ידועה בשם ה-‘alif’ שלה.

אהבתם? שלחו לחבר\ה שחייב\ת לדעת גם!

דילוג לתוכן